Atikah Tahir

Lifestyle blogger

Hello
I'm Atikah, a 26-year-old blogger who loved books, green tea, rainy
day, and cute things. Welcome to my place where I share my thought and everything that I love.

DIARY | Mutaba'ah Amal untuk bulan puasa



Rasa macam tak percaya je kan yang hari ni dah masuk hari ke-3 kite berpuasa. Rasa macam cepat betul masa tu berjalan. Rasa macam baru beberapa bulan kite masuk tahun 2017 tup tup ehh dah bulan ramadhan.. Bulan ramadhan ni laa bulan yang paling best antara bulan-bulan yang lain. Pahala berlipat kali ganda. Syaitan pun kene tangkap kan..  Jadinya, kite sepatutnya gunakan peluang ni sebaik mungkin untuk jadi baik dan buad baik..

Walau apa pun, saya nak ucapkan selamat berpuasa semua.. semoga ramadhan kali ni lebih baik dari tahun lepas dan tahun-tahun sebelumnya. =)

----

Siapa tahu apa tu mutaba'ah?? Sebenarnyaa nak cerita sikit tentang mutaba'ah amal ni. Pada sesiapa yang lebih arif, tolong betulkan yee..

Menurut apa yang saya faham, mutaba'ah ni macam jadual amalan kite. Jadual tu, akan membantu kite untuk mengawasi segala amal kite. Setiap kali kite buad, kite tandalah pada kotak tu. Lama-lama, kite sendiri akan rasa seronok nak buad amalan tu sebab nak tanda kat jadual kite. Mungkin itu yang akan kite rasa pada awalnya tapi lama kelamaan, kite sendiri akan buad dengan rela hati dan tanpa gune jadual tu lagi. Sebenarnya, jadual ni cume untuk bantu kite mendidik diri kite dan bantu kite untuk tingkatkan lagi amal ibadah kite. Bunyi macam berat je kan?? but believe me, its work. Pada mulanya, kene paksa dulu diri. Paksa diri untuk buad. Da buad baru tanda. Lama kelamaan, hati yang terpaksa pada awalnya akan rela. Tu apa yang saya faham tentang mutaba'ah amal ini. Kalau ada sesiapa yang nak betulkan, silakan.

Saya start guna mutaba'ah ni tahun lepas dan ia sangat membantu saya untuk improve diri saya. Ia macam magic. Titik hitam yang bertanda kat kertas tu, boleh buad saya rasa gembira (mungkin sebab saya memang jenis yang senang terhibur kott).

Bagi saya, bulan puasa ni lain dari bulan-bulan yang lain jadi saya pun create mutaba'ah yang khusus untuk bulan ramadhan ni. Sebagai tambahan untuk bulan puasa, saya create checklist surah. Checklist surah ni digunakan untuk analisis surah, juz dalam setiap surah, tarikh mula baca dan tarikh habis baca setiap surah jadi, kite boleh tahu berapa lama masa yang kite ambil untuk katam al-quran.

Kalau ada sesiapa yang nak mutabaah dan checklist tu, boleh lah download kat bawah ni. Mungkin ia dapat bantu korang.



                                          



Niat sebenarnya nak post minggu lepas, tapi disebabkan sibuk dengan kemas rumah dan sebagainya jadi niat tu terpaksa ditangguhkan. Bak kata ibu, kite nak sambut ramadhan, jadinya, langsir siap dipasang, rumah siap dikemas sebelum raya.  Ook baiklah, sampai sini dulu. Sekali lagi dari saya, selamat menjalani ibadah puasa. ❤


Love, 
    Atikah ❤ 

Comments

  1. Dalam planner dah ada checklist ni. Memang betul membantu! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe kalau dalam planner lagi senang nak semak dan rancang kan.. :)

      Delete
  2. Hi! Finally I have some leisure to blogwalk as I promised. I hope you are doing well in this Ramadhan. Hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai amer ridzuan :) tq. i hope u have a great day in this ramadhan :)

      Delete
  3. blogwalkinggggggggggggg awaaaaa

    Selamat menempuh 10 ramadan terakhir yeee

    goodluck atikahh~ :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) tq... selamat mengejar lailatul Qadr..

      Good luck jugak :)

      Delete

Post a Comment

Contact Form

2020 Reading Challenge

2020 Reading Challenge
Atikahtahir has read 1 book toward her goal of 20 books.
hide

Followers

Total Pageviews